رواداری آزمونه ها و قالب های بتنی مطابق ویرایش 1401 استاندارد 1-1608

بتن سخت شده قسمت :1 شکل، ابعاد، سایر الزامات آزمونه ها و قالبها

هدف و دامنه کاربرد

این استاندارد مربوط به الزامات شکل و ابعادی آزمونه های بتنی و قالب ها بوده و ویرایش سوم آن در سال 1401 منتشر گردید. هدف از تدوین این استاندارد، تعیین شکل، ابعاد و روادار آزمونه ها بتنی ساخته شده به شکلهای مکعب، استوانه و منشور و قالبهای لازم برای تولید آنها است.

تعاریف

اندازه اسمی: ابعادی است که برای بیان ابعاد آزمونه استفاده می شود.

اندازه انتخابی: ابعادی است که با توجه به اندازه اسمی توسط استفاده کننده این استاندارد (آزمایشگاه) انتخاب می شود.

 

کلیات

بسته به اینکه اندازه انتخابی چند میلی متر باشد و شکل قالب چه چیزی انتخاب شده باشد این استاندارد به ما در تعیین حدود رواداری آزمونه ها و قالب ها کمک می نماید.

نکته 1: برای هر یک از شکلهای مکعبی، استوانه ای و منشور، اندازه اسمی باید حداقل سه و نیم برابر حداکثر اندازه سانگدانه های بتن انتخاب شود.

نکته 2: اندازه های انتخابی آزمونه ها برای هر کدام از اشکال مکعبی، استوانه ای و منشوری می تواند در محدوده 10% ± اندازه اسمی انتخاب شوند.

بدین ترتیب مطابق این بند از استاندارد رواداری های آزمونه های مکعبی، استوانه ای و منشوری به ترتیب به شرح شکل های 1، 2 و3 می باشد.

می توان از هر ماده ای (ترجیحا فولاد یا چدن) که برای تولید قالب های بتنی با در نظر گرفتن این نکته که در گذر زمان دچار تغییر شکل نشوند استفاده نمود. قالب ها باید اب بند و غیر جاذب باشند و پیش از استفاده با روغن قالب چرب شوند. در صورتیکه قالب ها چند تکه باشند باید هر کدام از اجزای قالب (به جز کف) شماره گذاری و مشخص شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *