آزمایش بتن

آزمایش بتن چیست؟

آزمایش بتن، به آزمایشی گفته می شود که برای تست کردن بتن این ماده ی بسیار کاربردی در صنعت ساختمان استفاده می شود. آزمایش بتن، امری اجباری است که البته در سال های گذشته این موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفت. آزمایش بتن، از طریق روش هایی مانند روش مخرب و روش غیر مخرب، تست می شود. آزمایش بتن در واقع به معنای تستی برای سنجش مقاومت بتن است. روشی که برای آزمایش بتن استفاده می شود باید سنجیده باشد و حتما یک سری نکات و معیار ها را در انتخاب آن در نظر گرفته شود. این معیار ها می توانند دقت، هزینه، مدت زمان و غیره باشند.

چرا انجام آزمایش بتن کاری ضروری است

در رابطه با آزمایش بتن، یک سوال وجود دارد و آن هم دلیل استفاده از آزمایش بتن می باشد، باید بدانید که در سال های اخیر و نه چندان دور این آزمایش اجباری شده است، علت آن هم  ضرورت تعیین مقاومت بتن می باشد. این آزمایش روی بتن هایی به شکل استوانه و مکعبی صورت می گیرد. اما یک نکته ی بسیار مهم در این نوع آزمایش وجود دارد که باعث اختلال در آن می شود. توجه داشته باشید که عمل آوری بتن ها، حتی طریقه ی  انتخاب کردن نمونه ها، مقدار تراکم بتن ها در این مکعب ها و سایر خصوصیات بتن می توانند با هم دیگر تفاوت داشته باشند و آزمایش به روی این استوانه ها کار درست و دقیقی نمی باشد.

از طرفی دیگر بعضی از عوامل بیرونی مانند زلزله، تغییر کاربری و حتی افزایش طبقات موجب می شود تا ما به مقاومت بیش تری نیاز داشته باشیم که از ابتدای ساخت سازه آن را در نظر نگرفته ایم. در این مواقع ما به تعمیر و ترمیم نیازمند هستیم با توجه به این مشکلات باید روش آزمایش بر روی بتن استوانه ای به روش آزمایش در محل بهره برداری ساختمان بتنی، تغییر نماید. در این صورت است که کار ما دارای ارزش و دقت بالایی می باشد.

تست بتن (ازمایش بتن) و مصالح ساختمانی در آزمایشگاه بتن

در آزمایشگاه بتن تست آن صورت می گیرد تا میزان مقاومت و کیفیت آن تعیین شود. آزمایش های مختلفی با استفاده از تجهیزات متنوعی در این زمینه در نظر گرفته می شوند که در بخش های قبلی به آن ها اشاره کردیم.برای این که بتوان تست بتن را اجرایی نمود روش های مخرب و همچنین غیر مخرب در نظر گرفته می شوند. پارامترهای مختلفی در این زمینه در نظر گرفته خواهند شد که بر اساس آن ها می توان نوع آزمایش مورد نیاز را تعیین نمود.

هزینه، زمان و دقت سه عامل مهم در تعین نوع آزمایش مورد نیاز جهت تست بتن می باشند. بیرون کشیدگی و پاره شدگی را می توان از روش های مخرب تست بتن معرفی کرد هر چند روش های غیر مخربی همچون آزمایش التراسونیک و چکش اشمیت نیز جهت این تست وجود دارند. تست بتن صورت می گیرد تا مقاومت سازه ها در برابر عوامل طبیعی مانند زلزله تعیین شود، بنابراین اهمیت این آزمایش را نمی توان به هیچ عنوان نادیده گرفت. با تکیه بر هر کدام از آزمایش های مخرب و غیر مخرب می توان به میزان کیفیت و مقاومت بتن در ساخت و سازهای امروزی پی برد.